Organizacja przedszkola
Motto
„Nie zadawajcie dzieciom gwałtu nauczania, tylko niech się bawią. Dziecko doskonale bawi się, ale ta zabawa jest dla niego prawdziwą nauką bo uczy się „niechcący”, a zapamiętuje na „zawsze”.
PLATON
Wizja przedszkola
PRZEDSZKOLAKI:
Aktywne, komunikatywne, ciekawe świata, szczęśliwe, radosne, bezpieczne, samodzielne, przygotowane do podjęcia nauki w szkole, mają poczucie akceptacji.
RODZICE PRZEDSZKOLAKÓW:
Partnerzy aktywnie uczestniczący w życiu naszej placówki, wspierający nauczycieli w realizacji swoich zadań.
NAUCZYCIELE:
Odpowiednio wykwalifikowani, kreatywni, życzliwi i troskliwi wobec dzieci, stosują sprawdzone i nowatorskie formy i metody pracy, mają na uwadze przede wszystkim dobro dzieci .
PRZEDSZKOLE:
Miejsce radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata.
Placówka przyjazna, zapewniająca wychowankom bardzo dobre warunki do wszechstronnego rozwoju, w której podstawową formą aktywności jest zabawa.
Kierunki realizacji
- Promocja zdrowego trybu życia, kreatywnego ruchu, szacunku do przyrody
- Realizacja nauki przez zabawę
- Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań dzieci
- Niwelowanie dysfunkcji rozwojowych dzieci
- Edukacja przez sztukę
- Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji
- Wiązanie procesu nauczania z zabawą
Organizacja i zadania przedszkola
Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców.
Budynek położony w dobrej lokalizacji przy ul. Pszennej w Przeworsku. Jest to spokojne miejsce, dalekie od ruchliwych ulic w sąsiedztwie Szkoły Podstawowej, Hali Sportowej i boiska sportowego Orlik. Spełnia wszystkie wymogi do stworzenia placówki oświatowej .Posiada 3 przestronne i jasne sale mogące pomieścić dokładnie 75 dzieci oraz pomieszczenia socjalne, sanitarne, komunikacyjne i zaplecze kuchenne. Od strony północnej jest plac zabaw, altanka i ogródek warzywny.
W naszej placówce pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości. Promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
Pragniemy jednocześnie, aby rodzice mogli bezstresowo realizować swoje plany osobiste i zawodowe w czasie, kiedy ich dziecko przebywa w przedszkolu. Aby mieli pewność, że dziecku tu jest dobrze, ma zapewnioną opiekę i bezpieczeństwo. Wiemy, że rodzice pracują w różnych godzinach – dlatego przyjmujemy elastyczny model czasu pracy placówki od 6:00 do 17:00 oraz dyżury w czasie wakacji, ferii i przerw między świętami..
Przyjmujemy dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat z możliwością pozostawienia dziecka 7 letniego , które ma odroczenie obowiązku szkolnego
Oferujemy 5 posiłków dziennie (śniadanie, 2 śniadanie, obiad 2 daniowy i podwieczorek)
Oferujemy bogaty program edukacyjny w skład którego wchodzą:
- zintegrowana działalność edukacyjna zgodna z podstawą programową wychowania przedszkolnego, która opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w oparciu o program wychowania przedszkolnego zatwierdzony przez Ministra Oświaty oraz programy adaptacyjne, profilaktyczne i wychowawcze.
- nauka przez zabawę nie tylko w budynku przedszkola , ale również na świeżym powietrzu.
-zajęcia umuzykalniające i rytmika
- zajęcia teatralne
- zajęcia ekologiczne
- zabawy matematyczne
- gimnastyka korekcyjna
- zajęcia logopedyczne
- terapia sensoryczna
- zajęcia z języka angielskiego
Nauczyciele pracują w oparciu o nowatorskie metody warunkujące wszechstronny rozwój dzieci m.in.:
- elementy dramy, pedagogiki zabawy, bajkoterapii
- Dziecięca matematyka Edyty Gruszczyk Kolczyńskiej
- metodę Ruchu rozwijającego V. Sherborne,
- gimnastyka twórcza R. Labana,
- metodę Twórczego ruchu K. Orffa,
- elementy metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- elementy pedagogiki Montessori,
- elementy metody Pedagogika Zabawy KLANZA,
- elementy metody Wspierania Rozwoju – „Terapia Bajką"
- edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej.
Głównym założeniem naszego przedszkola jest jak najdłuższe przebywanie na świeżym powietrzu w bliskim kontakcie z naturą .Promocja zdrowego trybu życia, kreatywnego ruchu, śpiewu, śmiechu, życzliwości, pozytywnego myślenia, szacunku dla przyrody. Stworzenie przestrzeni dla inicjowania przez dzieci gier i zabaw na dworze, traktowanie każdego dziecka jako odkrywcy, obserwatora i naśladowcy, postrzeganie zmysłowe oraz rozwój motoryczny jako fundament dla późniejszego procesu uczenia się. Korzystanie z normalnej edukacji wspomagającej gotowość dzieci do nauki czytania, pisania i liczenia tylko w innym wymiarze. Dzięki codziennemu przebywaniu na świeżym powietrzu nawet w mniej sprzyjających warunkach atmosferycznych dzieci hartują młode organizmy i uodparniają je, mają zapewnioną codzienną dawkę ruchu oraz okazję do zabawy i nauki. Przez cały rok dzieci czerpią z kontaktu z naturą to co najlepsze-spacerują, bawią się, uczą, odpoczywają, poznają świat na zewnątrz. Wykorzystują do zabawy dary natury, we własnym ogródku uprawiają warzywa, z których później przygotowują potrawy. Lepiej znoszą kontakt z wirusami i bakteriami, dotleniają organizm, polepszają kondycję, spalają zbędne kalorie. Wybiegane z większą uwagą angażują się w zajęcia wymagające bezruchu, precyzji i skupienia uwagi.
Natura, przyroda, świeże powietrze, radość, zmęczenie, ubrudzone ubrania, ale czyż to nieprawda, że brudne dziecko to szczęśliwe dziecko?
Mając na uwadze trudności z zakresu matematyki , z którymi dzieci borykają się w szkole będziemy realizować program „Mały matematyk- od zabaw do matematyki w przedszkolu” polegający na wprowadzeniu treści matematycznych w różnych formach zabawy zwłaszcza z elementami ruchu, które sprzyjają rozwijaniu wszystkich funkcji intelektualnych i motorycznych oraz uczą dzieci matematyki w sposób przyjemny i zabawny. Będą to zabawy usprawniające między innymi orientację przestrzenną, liczenie, porównywanie liczebności zbiorów, klasyfikowanie. Różnorodne zabawy, gry edukacyjne i ćwiczenia prowadzące do nabycia umiejętności matematycznych z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych, sprzętu sportowego, zabawek oraz przedmiotów codziennego użytku i darów natury. Innowacyjne będzie łączenie treści matematycznych z życiem codziennym: posługiwanie się pieniędzmi, planowanie i szacowanie wydatków, zabawy w dom , w sklep z użyciem kalkulatora, komputera i innych urządzeń TIK oraz środowiska naturalnego. Zabawy te będą zintegrowane z innymi zajęciami organizowanymi w przedszkolu. Zapewnią dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych, zainteresowań i uzdolnień.